Måste allt vi gör vara lönsamt?

Måste allt vara lönsamt? Kan en investering vara lön om den inte ger kronor tillbaka? Låt oss istället dela upp lönsamhet i förbättring, pengar och namn.

Måste allt vi gör vara lönsamt?

När vi startar företag är det lätt att enbart tänka på de ekonomiska aspekterna. Fasta kostnader, vad ska jag sätta för pris, hur stor är marknaden? Men måste allt vi gör vara lönsamt? Och vad innebär lönsamhet egentligen?

En av mina verksamheter är inte särskilt lönsam om man räknar i kronor och ören, men jag anser den ändå vara en av mina mest lönsamma investeringar. Låt mig berätta hur det gick till.

Dubai 2017

Jag hade precis flyttat till den extravaganta ökenstaden vid persiska vikens strand för att sälja Wi-Fi-lösningar till telekomoperatörer. En överraskande aktiv hållbarhetstrend i vad som annars är ett överkommersialiserat engångemecka gjorde mig inspirerad att starta något vid sidan om. Frågan var bara vad jag skulle starta.

En dag tog mitt tvättmedel slut och jag begav mig till den lokala matvarubutiken i bottenvåningen på huset jag bodde i. Det enda jag köpte var en sån där flytande tvättmedelsflaska med inbyggt handtag. Ett handtag som någon alltså lagt ner massor av tid och kreativitet för att designa, inte för att det ser bra ut - utan för att det ska vara lätt att just hålla i och bära denna flaska. När jag betalat och vänder mig om för att plocka med mig flaskan, möts jag av att personalen stoppat ner den i en plastpåse!

Ett fullt fungerande handtag gjort för att bära i, nedstoppat i en påse vars enda funktion är att bära det som ligger i den. Suck.

Samtidigt hemma i Sverige införs de första reglerna för att minska användandet av plastpåsar. Målet är att få oss att använda tygpåsar eller andra alternativ istället. Men problemet med tygpåsarna är att de är krångliga att ha med sig. De blir nedknölade i någon ficka och glömda hemma till nästa gång. Så vi köper ytterligare en tygpåse för dyra pengar, igen och igen.

Frågan om vad jag skulle starta började närma sig sitt svar. Jag skulle göra något åt engångsplasten och jag skulle börja i Sverige, för att sedan ta det till Dubai.

Starta företag i ett annat land

Save Mondays Tygpåse är en påse du tar med till butiken, inte bara därifrån. Genom en smart ficka går den att rulla ihop och läggas i jackfickan, handväskan eller handskfacket på bilen när den inte används - nära till hands när det är dags att handla.

När jag satte upp Save Mondays drog jag på mig en självpåtagen begränsning. Jag skulle starta företaget i Sverige samtidigt som jag bodde i Dubai och åkte runt till massor av ställen i jobbet. Företaget skulle bli helt platsoberoende och kunna skötas varifrån som helst i världen. Anledningen till det var inte bara att det var praktiskt nödvändigt, jag hade även ett parallelt mål.

Lönsamheten för Save Mondays visade sig i kronor och ören inte bli så stor, men för i vilken riktning jag vill att världen ska förbättras var den större. Och för mina parallella planer hade verksamheten en avgörande betydelse.

Jordanien 2018

Efter att ha varit på semester i Jordanien, besökt Petra, Wadi Rum och druckit kaffe i små gränder i Amman, satt jag en eftermiddag på ett kafé med utsikt över stadens kullar. Save Mondays hade rullat på så smått, men inte nått någon större ekonomisk succe. Solen lyste varmt in genom terassen och i skuggan av en pelare knappade jag febrilt på datorns tangentbord. Jag hade äntligen kommit igång med det parallella målet. Min kopp med myntate dracks växelvix upp och fylldes åter till bredden. Jag knappade vidare, rad efter rad. I bakgrunden hördes ett kanon av skräniga högtalare när kallelsen till bön ropades ut över stadens kullar. När så solen gick ner bakom hustaken hade jag en lista på vad 10 kapitel skulle handla om. För varje kapitel hade jag listat tre ämnen att skriva om. Min första bok hade fått sitt skelett och vägen mot det parallela målet var påbörjad.

Vinterland 2019

Hösten efter Jordanien fortgick med många tidiga mornars skrivande. När så året blivit nytt fann jag mig själv hemflyttad till kalla Sverige igen. Ökensand och skyskrapor hade bytts ut mot krispiga morgnar och knarrande snö under fötterna. En av de första promenaderna till brevlådan den där vintern, blev för att hämta ett paket från tryckeriet. Plötsligt hade jag det första exemplaret av min helt eget skrivna debutbok i handen!

E-handel för en digital nomad lär ut hur man kan starta ett helt platsoberoende e-handelsföretag. Steg för steg och med massor av praktiska exempel och tips.

Lärdomarna från Save Mondays hade nu omsatts i text och blivit till en bok, precis som jag föresatt mig med mitt parallella mål.

Mätt i nedlagd energi per försäljning så har boken en hög lönsamhet i kronor och ören, men där lönsamheten verkligen sticker ut är hur den bidrar till mitt namn och varumärke. Och det skulle jag ha nytta av i nästa steg.

Hävstång för e-handel

Genom att använda E-handel för en digital nomad som ett alldeles för tjockt visitkort, kunde jag snabbt etablera en tung trovärdighet för mitt nästa projekt - e-handelsbyrån Smond.

Smond bygger e-handelslösningar åt mindre företag och har hittills bland annat levererat lösningar åt Head Hug och By Faux.

Smond skulle visa sig vara lönsamt även när man räknar sådant i pengar pengar, men skulle aldrig ha kommit igång så snabbt om det inte vore för vare sig Save Mondays eller boken E-handel för en digital nomad.

Lönsamhet i tre delar

För att avsluta skulle jag vilja dela upp begreppet lönsamhet i tre delar.

Lönsamhet i tre delar

Förbättring - Att vara verksam i något som åtminstone i liten liten skala faktiskt bidrar till en bättre värld.

Pengar - Att tjäna pengar för att ställa mat på bordet och köpa frihet.

Namn - Att bygga upp ett namn, rykte och förtroende inom din bransch.

Genom att medvetet använda de tre delarna behöver inte allt du gör vara lönsamt räknat i kronor och ören. Det kan finnas stora anledningar att ändå investera både tid och resurser. Det du får tillbaka har då möjlighet att bli större än både kronor och ören.

Vad tycker du, behöver allt vi gör vara lönsamt? Kan man dela upp lönsamhet på det här viset? Hör av dig på [email protected].