Varför Tesla Cybertruck blir succé

90-talets ideal finns inte längre. Disrupt är den nya affärsmodellen. Oroliga tider skapar längtan efter frihet. Tesla Cybertruck är här för att förändra.

Varför Tesla Cybertruck blir succé

Tesla lanserade i slutet av förra året något som fick hela bilbranschen, och övriga media, att kollektivt utropa "WTF?". Cybertruck är något som går längre än till och med biltillverkarnas konceptbilar som traditionellt designflörtar på de årliga bilsalongerna. Inte nog med det, den här skapelsen går till och med att förbeställa.

Det här är varför designen och bilen inte bara kommer bli en succé, utan också äntligen förändra en hel branch.

Vi lever inte längre på 90-talet

På 90-talet fanns det tydliga ideal som vår kultur strävade efter att efterlikna. Slätrakad haka med tydliga käklinjer, en välsvarvad midja och blont svallande hår, eller möjligtvis en veckas jämnt utspridd skäggstubb. Collegefilmer och Baywatch. Men det var då. Sedan dess har världen förändrats. Spretig skäggväxt fick utrymme att hyllas och de stora modehusen började sälja mjukisbyxor. I takt med selfiekulturen och individualismens övertagande har det som sticker ut fått högre värde, framförallt bland de som har resurser att våga.

Tesla Cybertruck är premiummärkets skottsäkra mjukisbyxor.

Vi lever i disruptåldern

Om vår tid kommer minnas som digitaliseringens ålder, är en viktig komponent av detta ordet disrupt. Digitaliseringen har inneburit att branch efter branch tvingats tänka om. Inte enbart på grund av att deras verksamheter och inrutade pengasystem nu kan ersättas av appar och big data, utan på grund av en ny filosofi bland företagare. Där kreativa entreprenörer tidigare fokuserade på att uppfinna nya tekniska produkter för att konkurrera, har de idag siktet inställt på de mest trögrörliga branscherna och hittar sätt att helt vända upp och ner på deras affärsmodeller. Ett sätt att störa hela marknader och sätta sig själv i förarsätet, eller disrupt som det kallas.

Tesla Cybertruck är född i ett företag som vågar störa sin egen marknad, igen.

Vi är oroliga

Vår värld förändras snabbt just nu. Snabbare än någonsin tidigare. Politiskt, demokratiskt och tekniskt. Oron det medför skapar ett underliggande behov av att bejaka frihet. I staden kan vi gömma oss som personer, men vi blir sårbara som kollektiv. I oroliga tider lockar landsbygden och vidderna, där vi ser faran komma på håll och där vi har möjlighet att hitta föda utan att vara beroende av en orolig värld.

Tesla Cybertruck tar den diffusa längtan som gjorde SUV till den nya kombin, gångrar den med tusen samtidigt som längtan fått sällskap av oro för klimatet och världen.

Därför

Ställ en Volvo, en BMW, en Audi och en Volkswagen bredvid varandra. Vad är det som egentligen skiljer dem åt? Ljusbilden och logotypen i fronten? Vilkeln på linjen längs med sidan? Motorn? Möjligtvis något med tiondelar i bränsleförbrukning eller hästkrafter upp och ner.

Uttalanden i stil med "50% av våra bilar kommer vara laddhybrider år 2030" och dieselskandaler för att krampaktigt hålla sig kvar i den bekväma trögrörligheten.

Det fanns en gång en mobiltelefontillverkare som hette Nokia. När Apple släppte sin iPhone var det första de gjorde att håna idén, de hade minsann en enorm erfarenhet av mobiltelefoner och ingen skulle vilja peta på en skärm med fingrarna.

Tesla Cybertruck är en välbehövd känga till en på tok för konservativ bilbransch. Tack Elon och välkommen förändring.