Att vara digital nomad innebär för vissa att de finansierar sin nomadiska livsstil genom en vanlig anställning som utförs platsoberoende. För andra innebär det att driva eget på ett eller annat sätt. Det kan handla om att frilansa som journalist, översättare eller utvecklare där den egna tiden säljs med ett visst pris. Det kan också handla om att driva en egen butik eller försäljning av varor, där något säljs med en liten marginal varje gång som till slut ska finanisera nomadandet.

Oavsett vilken verksamhet du tänkt driva så tjänar du mycket på att formulera en affärsidé för vad du tänkt företa dig. Så låt oss gå igenom några saker att tänka på för att din affärsidé ska hålla i längden.

Ditt kall

Om din affärsidé ska bli långlivad bör du grunda den i något som är så stor del av dig själv att du inte kommer släppa den i första taget. Är du driven av pengar så är det enklare, då kommer du jaga kronorna och få med dig företagets idé av bara farten. Men är du det minsta driven av något annat i livet, se till att din affärsidé fångar upp det. Som digital nomad kommer nämligen frestelserna att vara större än för de flesta andra företagare och du behöver göra det enkelt för dig själv att stå emot dessa. När stranden låter viktigare än att skriva ett jobbigt mail till en leverantör eller hantera en besvärlig kund, då behöver ditt kall finnas där som en tung motvikt.

Tänk på nördarna

Har du ett intresse som du är ganska ensam om? Bra, för du är inte ensam längre. Några av de mest framgångsrika företagen som startas av digitala nomader är de som tilltalar en smal grupp människor, men över hela världen. Har du en speciell humor? Sälj t-shirts med skämt som du skrattar åt. Samlar du på kepsar från 50-talet? Bygg en marknadsplats för likasinnade över hela världen.

Vad du ska sälja

Oavsett vad du tänker dig att sälja, vare sig det är tjänster för att granska studenters CV när de ska söka jobb som kommunikatörer eller om det är träleksaker, så tänk på det som en produkt. En produkt som någon lätt ska förstå vad det är, vilken nytta det ger dom och vad det kommer att kosta. Föreställ dig sedan varför dina kunder kommer köpa just denna produkt av just dig. Tänk dig också vem som är bortanför din kund. Vilken drivkraft finns där bakom och vem är det som din kund vill göra tillfreds med köpet, förutom sig själv?

Att formulera affärsidén

När du har tänkt på ditt kall, vad du tänkt sälja och till vem så är det dags att formulera din affärsidé. Gör det inte bara för andra, gör det även för att du själv ska ha något att luta dig tillbaka till när det kommer tuffa tider. Fånga in essensen av vad det är ditt företag kommer att bli.

Mer om det här med att formulera en affärsidé finns att läsa i min bok E-handel för en digital nomad. Hör gärna av dig till mig på erik@karlberg.org om du har fler tips eller erfarenheter av att formulera affärsidéer.