Lanserar podd: Samtal i Trosa

Sedan början av året driver jag Finkontoret coworking i Trosa. Genom gäster och kunder har jag fått möjlighet att på kort tid bygga upp mitt kontaktnät bland de som jobbar och verkar i Trosa.

Staden vid världens ände är verkligen en småstad, med massor av gemenskap och intressanta personer som gör häftiga saker. Samtidigt är det en sommarstad som ligger så nära Stockholm att kopplingen till storstaden och omvärlden är omedelbar.

Butiksägare, krögare, influerare, världsartister, entreprenörer, politiker och helt vanligt folk. Det finns massor av människor att prata med, Finkontoret har en studio och jag har en journalistutbildning att använda mig av.

Så, jag bestämde mig helt enkelt för att starta en podd.

Samtal i Trosa är en podd med början om och i Trosa, med intressanta gäster som alla har en relation till sommarstaden vid världens ände.

Försa avsnittet är ute nu, där får vi träffa Erica Fjellstedt som bland annat drivit Butik Bohem i Trosa och är engagerad i Företagarna.

Podden hittar du här eller via din favoritspelare:

Så här gjorde jag

Det största hindret för att starta en podd är att bestämma sig. Det gjorde jag. Här är en översikt av stegen som krävs därefter.

Någonstans att lagra podden

Du behöver någonstans på internet att lagra ljudfilerna, hantera avsnittsinformation och meddela poddspelarna om att nya avsnitt lagts ut.

Det finns en uppsjö tjänster för detta. Några kostar pengar, andra inte. Flera har också funktioner för att hantera annonsering i podden, eller hantera medlemskap, prenumerationer och unikt innehåll.

Jag började med att använda mig av Anchor, som erbjuder just lagring av ljudfilerna och hantering av avsnittsinformation. Anchor ägs av Spotify, vilket gör integrationen med just Spotify väldigt enkel.

Vid första anblicken och vid första testet fungerade Anchor väldigt bra. Det är enkelt att lägga upp både ljudfilerna, avsnittsinformationen och bilder till avsnitten. Podden skickas ut någorlunda automatiskt till både Spotify, Apple Podcaster (även om denna krävde manuell hantering) och Google Podcasts.

Men när jag skulle lägga upp första avsnittet råkade jag ut för en massa strul, som jag efter felsökning härledde till att Anchor la in en egen e-postadress i avsnittsinformationen istället för min, och samtidigt verkar de ha tagit bort möjligheten att ställa in just detta.

Så jag bytte helt enkelt till RedCircle istället. Bytet gick otroligt smidigt och det gör en internetteknologist glad i hjärtat att det fortfarande finns fina och öppna standarder som RSS. Det är så internet ska fungera.

Någonstans att skylta med podden

Podden behöver också en webbsida. Även om ovanstående lagringsleverantörer gärna erbjuder en enklare webbsida inom sina system, behöver jag kunna lägga upp mer information om podden och så småningom ha kontaktinformation för annonsering mm.

Så jag registrerade samtalitrosa.se och satte upp en enklare hemsida där.

Systemet jag använder mig av heter Ghost och är i grunden ett bloggsystem liknande Wordpress. Det är dock enklare och inte lika spretigt som Wordpress, och har dessutom funktioner för att hantera medlemskap och prenumerationer, något som kan komma att bli intressant i framtiden.

Till Ghost finns ett tema, Wave, som är särskilt utformat för poddare. Detta installerade jag och översatte några delar till svenska för att få en solid helhet av sidan.

Att sätta upp en egen webbsida på det här sättet får räknas lite som överkurs, det går lika bra att använda sig av exempelvis WordPress.com för det.

Självklart skapade jag även sidor på Instagram och Facebook för podden också.

Spela in podden

När nu infrastrukturen var på plats för att få ut podden återstod bara den lilla detaljen att spela in materialet, fixa lite musik och klippa ihop de färdiga avsnitten.

För inspelning av det jag säger själv använder jag mig av en Zoom H2n.

För inspelning av samtalen använder jag mig av en Zoom PodTrak P4 tillsammans med två st Røde Lavalier Go.

Allt spelas in på SD-kort som jag sedan lyfter över till datorn.

Redigera podden

Efter att ha testat Garageband och Logic Pro igen landade jag återigen på min gamla trotjänare Adobe Audition. Den är tydlig och jag känner mig hemma med ljudspårshantering, volymjustering och effekterna som krävs för att få till ett bra ljud.

Krydda med musik

För att få ihop en bra ljudbild i podden behövde jag en bra jingel eller musikslinga, som kunde sätta rätt känsla. Det är dock inte bara att ta vilken musik som helst, när det handlar om podcasts så är det en publicering och då måste man vara noga med att man har rättighet att återpublicera ljuden man använder.

Som tur är finns det gott om tjänster på internet även för detta. En av dessa är Audiojungle, där det går att hitta jinglar och musiksnuttar med rättigheter att använda i podcasts för en billig slant.

Efter att ha botaniserat bland utbudet hittade jag en ljudlogo i kategorin "classic jazz club" som passade.

Lyssna gärna på första avsnittet för att höra hur det blev: